May 2, 2012

Ipoh, 14 April


Tadi petang, ada laki laki ini curi curi tanam hatinya yang hampir mati sebelah tempat parking kereta. Waktu melutut korek tanah dengan tangan tiba tiba datang 3 orang perempuan dengan ketinggian yang berbeza beza.

Perempuan tinggi satu tampar tangan, pap!

Hei, jangan tanam lagi, katanya sebelum mengeluarkan hati daripada kocek baju sendiri dan letakkannya di sebelah hati yang hampir mati milik si laki laki. Juga daripada kocek bajunya, perempuan tinggi satu keluarkan beberapa keping koin dan masukkan ke dalam tanah sebelum tiba tiba, secara ajaibnya kedua dua hati milik perempuan tinggi satu dan si laki laki menari. 

Perempuan tinggi dua jentik telinga, pip!

Hei, jangan tanam lagi, katanya sebelum mengeluarkan hati daripada beg tangannya sendiri dan ambil hati yang hampir mati milik si laki laki letak atas sepasang buaian dengan tiang kuning dan tempat duduk berwarna biru. Perempuan tinggi dua senyum dan hayunkan kedua dua hati itu laju laju.

Perempuan tinggi tiga tumbuk bahu, pup!

Hei, jangan tanam lagi, katanya sebelum mengeluarkan hati daripada celah gigi sendiri dan letakkannya di sebelah hati yang hampir mati bersama sama seketul roti gardenia perisa jagung. Perempuan tinggi tiga ketawa dan heret kedua dua hati pergi tepi tasik bagi ikan belang belang hitam makan roti. 

Laki laki tadi duduk termenung garu kepala, melihatkan hatinya tadi yang hampir mati, tiba tiba meloncat loncat gembira seolah olah tidak pernah tenat. Laki laki tadi tanya pada perempuan tinggi satu, dua dan tiga, apa benda ni?

Serentak, ketiga ketiga mereka dengan hati masing masing yang juga terloncat loncat menjawab,

persahabatan!

1 comment:

Anon said...

:B

Agak-agak boleh teka tak sape ni?
kbai.