Sep 5, 2013

Most things are better left unsaid.

Ada seorang kawan bilang aku sudah bahagia lupakan teman teman, membisu tak seperti dulu. Aku cuma diam, malas mahu bertekak tentang perkara yang sepatutnya dia sendiri tahu tak benar. Dan kata katanya itu buat aku lebih berputus asa dengan relationship 'kawan' yang kita beri bermacam gelaran.

Kebisuan tiba tiba sebenarnya boleh jadi macam macam petanda. Mungkin benar, bahagia atau sebaliknya. Mungkin juga kebisuan adalah nama sebuah almari yang penuh persoalan yang tak terjawab. Kita tarik beberapa persoalan untuk difikirkan bersama.

Persoalan mengapa teman teman yang aku anggap paling rapat boleh berpura pura baik dengan orang tertentu yang tak disukai. Orang tertentu yang ada beberapa perkara mengenai dirinya telah pun kita capai persetujuan harus ditongsampahkan. Beberapa hari yang lalu, aku lihat kalian ketawa bersama. Ya, semua manusia ada sikap hipokrit. Tapi tak semua yang ada sifat setia. Aku rasa dikhianati, tapi sebagai seorang lelaki yang punya kesedaran, aku tahu yang aku tak patut marah, malah tak patut meminta semua orang mengambil sikap aku untuk dibingkaikan pada tubuh masing masing. Persoalan paling besar timbul kemudian - apakah sebenarnya aku juga sedang berdiri dalam kasut orang tertentu tadi dan senyuman teman teman sekeliling juga adalah palsu, atau lakonan untuk apa sahaja kepentingan?

Oh, tak boleh marah.

No comments: