May 17, 2012

Kurt Cobain datang lagi.


Tadi dalam mimpi Kurt Cobain tiba tiba datang ajak berborak. Katanya dia ada dengar khabar angin dekat neraka yang aku fikir suicide. Aku cuma ketawa, mengiyakan pun tidak, menafikan pun tidak. 

Pesan arwah, jangan bunuh diri pakai senapang patah. Nanti waktu funeral tidak ada kenalan berpeluang beri ciuman terakhir. Ciuman itu perlu, jadi bekal kenang kenangan di sana nanti. Lalu aku tanya, jadi mahu mati bagaimana? Tikam pisau di dada? Sekurang kurangnya muka pun terjaga. Giliran Kurt pula ketawa. Kau gila? Sakit tahu tikam dada, dan entah entah kau tak jadi mati. Terjaga di atas katil putih hospital dan dibebel orang sekeliling. Kau tahu Elliott Smith? Aku ada jumpa dia dekat atas sana masih lagi dengan sebilah pisau tercacak di dada.

Kami sama sama terdiam selepas itu, mendengar lagu Miss Misery yang datang entah daripada mana. Aku tak fikir sangat, lagipun ini cuma mimpi. Aku tanya Kurt, jadi pendapat kau, bunuh diri yang bagaimana paling pantas buat aku sekarang ini?

Dia jawab, kau tak perlu susah susah. Aku lihat perlahan lahan kau sendiri sedang mati dari dalam. Cuba tanya diri kau sendiri, apa lagi yang tinggal untuk kau hidup. Tengok diri kau sekarang sudah la. Apa yang kau ada?

Aku lepaskan satu keluhan panjang. Mungkin benar kata kata lelaki ini, aku sedang nazak, bakal mati dibunuh rasa putus asa. Terus aku minta izin Kurt mahu undur diri, bangun tidur dan update blog.

Dia kata okay.

No comments: