Dec 30, 2012

Fiksyen kilat; ditulis sebagai contoh bertajuk Seekor beruang di perhentian bas hancurkan hatiku, kau hancurkan lagi.


Awak,

pernah beberapa bulan lalu saya terserempak dengan seekor beruang betina di tempat menunggu bas. Macam mana saya tahu beruang itu betina? Mungkin naluri National Geographic saya yang beritahu saya. Dan sebagai seorang manusia yang dididik rukun negara kesopanan dan kesusilaan saya mengambil keputusan untuk menegurnya sorang sorang ke awak? Boleh saya tumpang duduk?
 

Namun beruang tersebut tidak membalas, sebaliknya terus membisu dan memandang jalan raya yang dipenuh kenderaan melintas laju. Sedang saya, masih berdiri memandang beruang itu yang tiba tiba mengalirkan air mata sebelum ianya hilang di sebalik bulu bulu di muka. Lalu saya menghulurkan tisu, dia cuba mengambil dan zas, tangan saya putus terpotong oleh kuku tajamnya. Kemudian saya hulurkan tangan sebelah lagi dan zas, tangan itu juga jatuh bergolek ke lantai tempat menunggu bas. Lalu saya hulurkan dengan kaki, zas, kaki sebelah lagi, zas dan akhirnya dengan mulut, zas.

Dalam samar samar hampir pitam, bas pun sampai dan saya lihat beruang tadi meloncat loncat masuk ke dalam bas sebelum berlalu pergi tanpa ucapan bye bye mahupun tata. Tinggal saya, terbaring sendirian di lantai perhentian bas dengan tubuh dan hati yang robek, mengenangkan beruang yang terus gembira tanpa memandang saya di belakang.

No comments: